Co w sytuacji, kiedy lot jest opóźniony z winy przewoźnika, linia lotnicza proponuje nocleg, ale nie posiadam wizy wjazdowej do danego kraju?

Prawdopodobieństwo, żeby nie była wymagana żadna wiza jest małe (w większości przypadków potrzeba jest choćby wiza tranzytowa, w przypadku strefy Schengen nazywaną wizą „A”). Dla porządku zapytałem narodowego przewoźnika PLL LOT, jak radzą sobie w takich sytuacjach. W sytuacji, kiedy z winy przewoźnika pasażer nie zdąży na kolejne połączenie, LOT będzie szukał dla niego najbardziej dogodnego połączenia (tj. najbliższego), także wśród oferty innych przewoźników. Odpowiedź nie wydała mi się zbyt satysfakcjonująca, więc postanowiłem o to samo zapytać straż graniczną. Dowiedziałem się, że w przypadku krajów strefy Schengen, rozwiązaniem jest wydanie obywatelowi kraju spoza strefy przez komendanta państwowej straży granicznej (na wniosek przewoźnika i po uiszczeniu przez niego stosownej opłaty) krótkiej (do 5 dni) wizy Schengen, co umożliwi pasażerowi opuszczenie terminala lotniska i spędzenie nocy w hotelu zewnętrznym.

I jeszcze ciekawostka, którą ostatnio wypatrzyłem: linia lotnicza WizzAir oferuje ciekawą opcję, która przypomina loterię: przy rezerwacji dowolnego lotu, można wypić dodatkowe „ubezpieczenie” – w przypadku, gdy start samolotu opóźni się o co najmniej 1h, otrzymujemy kredyt w wysokości 100€, który można wykorzystać pod przyszłe rezerwacje.


Czego należy oczekiwać od przewoźnika przy opóźnieniu samolotu?

Jeśli nasza podróż jest wieloodcinkowa, a z winy przewoźnika nie zdążyliśmy na kolejny lot w ramach tego samego biletu, linie lotnicze są w obowiązku zapewnić pasażerom jak najszybsze dostanie się do miejsca docelowego, a więc muszą zaproponować miejsce na najbliższy lot (lub inny – kwestia ustalenia szczegółów z linią lotniczą). W przypadku, gdy danego dnia nie ma zaplanowanych lotów do miejsca docelowego, pasażerowi przysługuje nocleg w hotelu (w przypadku krótszych przerw, ale przekraczających 5h pasażerowi, przysługuje wyżywienie i możliwość kontaktu telefonicznego i nawet zwrot kosztów zakupu biletu.

Inaczej kwestia wygląda w przypadku, gdy lot został odwołany z powodu złych warunków atmosferycznych – tutaj zakres świadczeń jest dobrowolny i ustalany oddzielnie przez każdą z linii. W praktyce ograniczać się to może jedynie do bezpłatnej zmiany rezerwacji.

PROŚBA O KOMENTARZ!

Podobał Ci się ten artykuł? Chcesz go uzupełnić o swoją wiedzę? Chcesz o coś zapytać? Pamiętaj o dodaniu komentarza poniżej! DZIĘKUJĘ!