Czy Los Angeles da radę zwiedzić bez samochodu?

Oczywiście, że tak. W moim przypadku nie było innego rozwiązania – po prostu nie mam prawa jazdy, a wynajęcie limuzyny z prywatnym kierowcą nie wchodziło w rachubę… Warto pamiętać, że choć jeżdżenie po LA autem ma swoje niebywałe atuty (choćby komfort i bezproblemowe wjeżdżanie do restauracji drive-thru), należy liczyć się z tym, że znalezienia miejsca do parkowania w aglomeracji jest uciążliwe, a dodatkowo wiąże się z wysokimi opłatami.
Jak zatem poruszać się po tej ogromnej aglomeracji korzystając jedynie z autobusów i metra?

 

Czy metro w Los Angeles jest bezpieczne?

Metro w Mieście Aniołów nie cieszy się zbyt dobrą reputacją – szczególnie wśród turystów. Wiele osób na forach dyskusyjnych opisuje wręcz, jak rzekomo podchodziły do nich „dziwne” osoby, szczególnie czarnoskórzy przedstawicieli lokalnych gangów. Mnie osobiście nic takiego nie spotkało, choć – co da się bardzo szybko zauważyć – metrem poruszają się głównie Meksykanie i inne mniejszości etniczne. Oczywiście zdarzają się też osobnicy, którzy będą deklamować poezję, próbować sprzedawać perfumy i skarpetki, a nawet grać na jakichś skleconych na poczekaniu instrumentach, ale to raczej nieszkodliwe i odosobnione incydenty….

Warto wiedzieć, że stacje metra w LA są nowe, podobnie jak same składy – może być to zatem coś, co może wpłynąć na komfort psychiczny osób, które wahają się korzystać z pociągów. Inna rada, którą mogę się podzielić, to taka, żeby nie odróżniać się jakoś szczególnie od mieszkańców, tzn. nie afiszować się aparatami fotograficznymi, ani strojem nie podkreślać, że jest się turystą.

Sieć metra jest stale rozbudowywana. Obecnie pociągiem można dotrzeć do około połowy najważniejszych atrakcji – do reszty dowiozą autobusy (o których poniżej). W niektórych (niezwykle rzadkich) sytuacjach warto pomyśleć o skorzystaniu z samochodów UBER (mój kod zniżkowy dla nowych użytkowników: qfhp2xapue) lub taksówek. W przypadku dłuższego pobytu lub intensywnego korzystania z komunikacji, warto rozważyć zakup karty miejskiej i załadowanie jej na cały dzień lub tydzień – będzie ona ważna na przejazdy metrem i wszystkimi autobusami z nazwą Metro na froncie.

 





 

Do których atrakcji Los Angeles można dotrzeć metrem?

 

CZERWONA LINIA
Stacja North Hollywood: NoHo Arts District (dzielnica teatralna)
Stacja Universal City: Universal Studios 
Stacje Hollywood Vine i Hollywood/Highland: Grauman’s Chinese Theatre, Kodak Theatre i Walk of Fame
Stacja Vermont/Sunset + weekendowy autobus do Griffith Observatory + znak Hollywood (w tygodniu ze stacji metra UBER/taksówka)

 

FIOLETOWA LINIA

Stacja Wislhire/Western: Los Angeles County Museum of Art i  Koreatown (wiele galerii sztuki);
Stacja Civic Center: Walt Disney Concert HallMOCA (Museum of Contemporary Art), Broad Museum;
Stacja Union Station: El Pueblo de Los Angeles (dawna osada meksykańska – historyczne centrum LA).

 

ZŁOTA LINIA

Stacja Union Station: Chinatown, Geffen Contemporary, Dodger Stadium

 

NIEBIESKA LINIA

Stacja Pico: Staples CenterNokia Theater

 

LINIA EXPO 

Stacja Santa Monica Dowtown: Santa Monica (od 20 maja 2016 roku)
Stacja 7St/Metro Center: Downtown LA
Stacja Pico: Staples CenterNokia Theater

 





 

Co w praktyce trzeba wiedzieć o autobusach w LA?

Poruszanie się autobusami może być nieco kłopotliwe, a na dodatek czasochłonne. Przynajmniej do momentu, kiedy nie zrozumie się, jak system przewozów funkcjonuje w praktyce. Warto zauważyć, że flota autobusów to w całości nowoczesne klimatyzowane pojazdy. Do pojazdu wchodzi się przednimi drzwiami; u kierowcy kupuje się bilet (w automat wrzuca się odliczoną kwotę – nie wydają one reszty) lub odbija kartę miejską.

Najpopularniejszym przewoźnikiem miejskim jest Metro Bus System, przy czym po mieście poruszają się trzy rodzaje pojazdów tej firmy: regularne Metro Local (pomarańczowe, zatrzymujące się co przecznicę),  Metro Rapid (czerwone) i Metro Express (niebieskie, dalekobieżne).

Po Hollywood nauczyłem się jeździć autobusami w banalnie głupi sposób: wsiadłem w autobus i na mapach Google’a śledziłem jego trasę. Jeśli zbliżałem się do okolicy, do której zależało mi dotrzeć, po prostu wysiadałem. Trochę później dowiedziałem się, że podróż można zaplanować za pomocą strony Metro Trip Planner lub darmowej aplikacji mobilna Go Metro Los Angeles Version 3.

Na przystankach autobusowych nie ma rozkładów jazdy… ale są tabliczki z numerem przystanku. Rozkład można sprawdzić wpisując go na stronie lub w darmowej aplikacji LA Metro Bus (choć w ciągu dnia nie będzie się czekało dłużej niż 15 minut). Można też zapytać kierowcę autobusu – choć bardziej prawdopodobne, że to on sam zapyta dokąd się jedzie i zrobi wszystko, co w jego mocy, żeby udało się dotrzeć do celu.

Wszystko to byłoby stosunkowo proste, gdyby funkcjonował tam tylko jeden rodzaj autobusów. Oprócz standardowych Metro, na drogi wyjeżdżają jeszcze autobusy wielu innych przewoźników, ale z punktu widzenia turysty najważniejsze są: DASH i Big Blue Bus.

DASH to busy o charakterze lokalnym – trasa każdego DASH’a obejmuje tylko jedną dzielnicę. Rozkład jazdy można sprawdzić na Google Trip Planner. Koszt pojedynczego przejazdu to 0,50$ (jeszcze taniej – jeśli posiada się kartę magnetyczną).

BIG BLUE BUS łączy dzielnicę Santa Monica z zachodnimi dzielnicami miasta oraz z lotniskiem LAX. Istnieją dwa rodzaje niebieskich autobusów: lokalne (cena pojedynczego biletu: $1.25) i przyspieszone (cena pojedynczego biletu: $2.50). Choć część tras pokrywa się z tymi obsługiwanymi przez Metro Bus, niebieskie przyspieszone zjeżdżają na autostrady, a więc docierają do celu szybciej. Transfer do autobusu Metro Bus kosztuje $0.50 – opłatę należy uiścić u kierowcy Big Blue, który wyda dodatkowy bilet.

 

 

PROŚBA O KOMENTARZ!

Podobał Ci się ten artykuł? Chcesz go uzupełnić o swoją wiedzę? Chcesz o coś zapytać? Pamiętaj o dodaniu komentarza poniżej! DZIĘKUJĘ!